Friday, November 26, 2010

Dunia aku hijau, Hijau itu indah, indah itu tenang...

Comments




Bangun pagi gosok gigi dan mandi-manda..lalala...


Buka pintu umah pagi-pagi terasa nyaman dan mengasyikkan tatkala udara pagi aku sedut, tengok pula kehijauan yang terpampang depan mata aku. suasana kampung memang mengasyikkan. Hijau bumi Tuhan. Cukup indah, cukup tenang. Bersyukur pada Allah aku dapat bangun dengan mata yang masih celik untuk aku terus mnatapi semua keindahan alam ciptaanMu ya Allah.


Hari cuti hari hari membahgiakan aku.hehe..


Aku masih tak tahu apa plan lagi hari ni. Cuma plan tetap yang mesti ada dalam kepala hotak aku tentulah jalan-jalan cari makan.huhu..
Ingat nak pekena nasi berlauk ikan telapia bakar, sambal belacan, ulam-ulaman dengan minuman teh ais...


Aku termenung keasyikkan melihat pepohon merimbun kiri kanan belang rumah aku. Dalam melayani blues pagi-pagi ni teringat pulak kampung halaman ku di tengah sawah bendang. Sihatkah mak abah dan adikku? kejap lagi aKu telefon dorang lah. harap-harap sihat semuanya.....


*gambar-gambar sekadar hiasan.

Hijau 

Bumi yang tiada rimba
Seumpama hamba
Dia dicemar manusia
Yang jahil ketawa

Bumi yang tiada udara
Bagai tiada nyawa
Pasti hilang suatu hari
Tanpa disedari

Bumi tanpa lautan
Akan kehausan
Pasti lambat laun hilang
Duniaku yang malang

Dewasa ini kita saling merayakan
Kejayaan yang akhirnya membinasakan
Apalah gunanya kematangan fikiran
Bila dijiwa kita masih lagi muda dan mentah
Ku lihat hijau

Bumiku yang kian pudar
Siapa yang melihat
Di kala kita tersedar
Mungkinkah terlewat

Korupsi, oppressi, obsessi diri
Polussi, depressi di bumi kini

Oo... anok-anok
Tok leh meghaso mandi laok
Bersaing main ghama-ghama

Ale lo ni tuo omornyo berjoto
Koto usoho jauh ke daghi malo petako

Ozon lo ni koho nipih nak nak aghi
Keno make asak hok biso, weh
Pase maknusio
Seghemo bendo-bendo di dunio
Tok leh tahe
Sapa bilo-bilo

Zainal Abidin




 
best linux hosting